مدير عامل شركت نمايشگاه هاي بين المللي استان : نگاه به صنعت نساجي بايد از كارگر محور به تكنولوژي محور تغيير كند

مدير عامل شركت نمايشگاه هاي بين المللي استان : نگاه به صنعت نساجي بايد از كارگر محور به تكنولوژي محور تغيير كند

1392/9/27 1840 0

مدير عامل شركت نمايشگاه هاي بين المللي استان : نگاه به صنعت نساجي بايد از كارگر محور به تكنولوژي محور تغيير كند

مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان گفت: نگاه به صنعت نساجی باید از کارگر محور به تکنولوژی محور تغییر یابد.

مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان گفت: نگاه به صنعت نساجی باید از کارگر محور به تکنولوژی محور تغییر یابد.  
به گزارش واحد رسانه شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان رسول محققیان در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه صنعت نساجی (ماشین آلات، مواد اولیه، محصولات) با بیان این که متأسفانه در حال حاضر مجوزها و تسهیلات این بخش با نگاه کارگر محور اعطا می شود اظهار داشت: نگاه جهان به این صنعت، نگاه به صنعتی هایتک است که ارزآوری و اشتغال زایی فراوانی به همراه دارد.
وی با اشاره به بهره وری پایین صنعت نساجی در ایران ادامه داد: مقایسه ای ساده از وضعیت این صنعت در ایران و دیگر کشورها این نکته کلیدی را آشکار می سازد که چرخه فرآوری محصولات نساجی در ایران بهره وری بسیار پایینی به همراه دارد. به عنوان مثال در ایران از هر یک کیلو ماده اولیه ، حداکثر 4 تا 5 برابر ارزش افزوده تولید می شود این در حالی است که در کشورهایی که صنعت نساجی در ردیف صنایع هایتک قرار گرفته است، از یک کیلو ماده اولیه 20 تا 30 برابر ارزش افزوده به دست می آید. این میزان ارزش افزوده در هیچ صنعت دیگری تا این اندازه قابل استحصال نیست. این جاست که لزوم تغییر زاویه دید به صنعت نساجی و نیز ضرورت بازسازی ماشین آلات چرخه تولید به شدت احساس می شود.
وی اظهار داشت: مقطع رفورم صنعتی در صنایع مختلف، متفاوت است. چهار دهه پیش رفورم صنعت نساجی هر 10 سال یک بار به وقوع می پیوست. در دهه 80 میلادی، سرعت این تغییر به 5 سال یک بار افزایش یافت و اکنون شتاب تغییرات به هر 1 یا 2 سال رسیده است. اما دریغ و افسوس که در ایران عزیز با صدها سال سابقه در این صنعت، همچنان ماشین آلات دهه 60 و 70 میلادی مورد استفاده قرار می گیرد که این امر جز عقب ماندن از قافله جهانی و هدر رفت انرژی حاصلی در پی ندارد.
وی تأکید کرد: در این خصوص ضروری است مجموعه های نظارتی به جد به عرصه بازسازی ماشین آلات این بخش وارد شده و واحدهای صنعتی را به بازسازی و نوسازی ماشین آلات خود ملزم کنند. از سوی دیگر باید ترتیبی اتخاذ شود که ماشین آلات فرسوده مجدداً در دیگر واحدها و در بخش دیگری مورد استفاده قرار نگیرد چرا که در این صورت، واحدهای صنعت نساجی به قبرستان ماشین آلات فرسوده تبدیل شده و این چرخه باطل ادامه خواهد یافت.
این فعال صنعت نساجی تصریح کرد: موضوع حایز اهمیت دیگر ساماندهی زیر گروه ها و زیرشاخه های این صنعت بر اساس رصد کردن نقاط خلأ و نقاط اشباع شده است. باید نقیصه ها و کمبود فرآیند در رسته های مختلف را بررسی کرده و با نیاز سنجی صحیح هر رسته، مشخص ساخت، صنعتگران در تولیدِ کدام محصول بیشتر وارد عمل شده و در تولید کدام محصول دست نگه دارند تا نیاز بازار به خوبی تأمین گردد. متأسفانه این امر حتی در شکل گیری و نحوه فعالیت خوشه های صنعتی نیز لحاظ نمی شود. در تمام جهان خوشه های صنعتی به تکمیل فرآیند تولید کمک کرده و هر واحد، حلقه ای از زنجیره تولید را بر عهده گرفته و برندسازی محصولات را ممکن می سازند اما در ایران، خوشه های صنعتی از ضعیف ترین قشر صنایع هستند و به جای محول سازی یک بخش از تولید به هر واحد، واحدها فعالیت یکسانی انجام می دهند.
وی افزود: ایران عزیز با سابقه ای هزار ساله در صنعت نساجی زمانی نه چندان دور قطب نساجی خاورمیانه بوده و استان اصفهان نیز در گذشته به منچستر شرق لقب داشته است اما متأسفانه هم اکنون در برخی محصولات به وارد کننده تبدیل شده و از دیگر کشورها عقب افتاده است.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان اضافه کرد: چنان چه نگاه مسوولان امر به سمت اعمال استانداردهای الزامی در این زمینه سوق یابد، محصولات تولیدی کشور استانداردهای صادراتی لازم را به دست می آورند که این امر در نهایت ارتقاء سطح تکنولوژی را نیز محقق خواهد ساخت چرا که بی شک با ماشین آلات فرسوده دهه 70 میلادی نمی توان محصولی تولید کرد که استانداردهای مورد تأیید بازارهای جهانی را دارا باشد.  
محققیان گفت: در این میان نقش نمایشگاه های تخصصی هدایت و راهبری بازدیدکنندگان و مشارکت کنندگان به سمت اهداف جدید و راهگشایی برای آن هاست چرا که شناساندن محصول ایرانی و آغاز تعاملات جدید در فضای نمایشگاه اتفاق می افتد و به احیای ظرفیت های موجود و خلق فرصت های جدید می انجامد.
به گفته وی افزایش متراژ نمایشگاه تا 26 درصد نسبت به دوره گذشته، برگزاری سه همایش تخصصی همزمان با نمایشگاه، انجام روند ثبت نام به صورت کاملاً paperless و استفاده از نرم افزارهای تخصصی برای انجام مراحل بازاریابی از ویژگی های این دوره از نمایشگاه است.
وی اظهار امیدواری کرد: برگزاری این نمایشگاه در تلفیق نظرات کارشناسانه با تجارب پیشکسوتان و ایده های نسل جوان موفق عمل کند و در کنار جلب حمایت مسوولان امر، نتایج اثربخشی را برای این صنعت به همراه آورد. 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر